Către,
Ministerul Economiei
Domnului Ministru Florin Spătaru
Domnule ministru al economiei,
Prioritatea României în ceea ce privește mediul de afaceri și antreprenoriatul în țara noastră sunt creșterea apetitului cetățenilor de a-și deschide afaceri sustenabile și viabile, educația în ceea ce privește cultura antreprenorială, producerea de valoare adăugată, crearea de locuri de muncă și sprijinirea capitalului autohton. Toate acestea sunt absolut necesare pentru a ne putea dezvolta o clasa de mijloc sănătoasă, capabilă să reprezinte cu adevărat în viitor motorul economiei romanești.
Acest deziderat presupune alocare de fonduri și, în același timp, sprijin concret acordat de Ministerul Economiei și instituțiile subordonate pentru ca aceste fonduri să fie atrase și folosite eficient, cu impact, atingându-și scopul.
Din păcate, în momentul de față, semnalele primite de Asociația POT (Pentru Oameni și Țară) nu confirmă aceste aspecte, lucru demonstrat oarecum și de faptul că din 100 de milioane de euro prevăzute a fi absorbite prin Măsura 1, 65 de milioane au rămas necheltuite.
Totodată, este trist și nedrept sa constatăm că peste 25% din firmele mici din România care au aplicat pentru ajutorul de stat de 2000 Euro din Schema 1 - pentru a trece mai ușor de pandemie - să fie sancționate pentru că nu au depus un raport legat de ceea ce au făcut cu banii, deși au declarat achizițiile făcute în platforma granturi.imm.gov.ro, platformă care, dacă ar fi fost gândită corect, ar fi putut oricând să îi notifice pe aceștia să încarce documentele solicitate. Dar această funcție se pare că NU există în platformă și nici emailuri de atenționare nu le-au fost trimise. Nimic.
Mai mult decât atât, firmele nu doar au fost sancționate cu returnarea grantului, dar li s-a impus și plata de dobânzi, transformând în ochii oamenilor aceasta Măsură, atât de binevenită, într-o modalitate imorală a statului de a atrage resurse la bugetul de stat de la cei mici.
Unde este greșeala? Greșeala provine din comunicarea defectuoasă din partea statului prin utilizarea unei platforme neprietenoase pentru reprezentanții firmelor care nu au mai aplicat pentru astfel de ajutoare de stat în trecut și nu erau familiarizați cu toate aspectele ascunse/întârziate ale platformei! Prin lipsa unui buton sau rubrici care să indice încă de la început că mai au încă un pas de urmat după urcarea OP-urilor și facturilor, foarte mulți utilizatori au presupus că justificarea prin facturi este
ultimul pas și că acestea reprezintă raportul de progres. Nu vorbim despre neglijență sau dezinteres din partea beneficiarilor, pur și simplu lipsa de experiență în astfel de situații și neanticiparea că pe platformă vor fi aduse modificări mai târziu, a dus la această greșeală.
Greșeala lor ar fi trebuit să le fie semnalată de aceeași platforma printr-o notificare sau email transmis beneficiarilor. Doar dacă în urma acestora, rapoartele în cauza nu ar fi fost depuse, atunci ar fi trebuit să se recurgă la sancțiunea returnării.
Domnule ministru,
Este timpul ca statul să recâștige încrederea cetățenilor, în special a celor de bună credință. Cum putem face asta? Ajutând cetățenii, ieșindu-le în întâmpinare, educând acolo unde nu se știe, prevenind sancțiunile și încurajând entuziasmul și dorința de a încerca!!!
Nu e permis ca statul să dea impresia că lucrează pe la spatele cetățeanului, că încearcă să îl prindă pe acesta în capcane birocratice menite a duce la amenzi și sancțiuni.
Cei care aplică pentru un grant de supraviețuire de 2000 de euro nu au bani de plătit dobânzi domnule ministru, sau plata acestora poate însemna luarea pâinii de pe masa familiilor lor!!!
Statul trebuia să fie interesat ca firmele mici să absoarbă cât mai mulți bani din acest ajutor, abia apoi se putea declara misiune îndeplinită. Considerăm că o notificare către cei care nu au revenit cu raportul de progres putea schimba soarta acestor firme și rata de absorbție.
Ținând cont de cele de mai sus, de faptul că sancționarea realizată fără notificări, fără avertismente prealabile este ABUZIVĂ, Asociația POT solicită Ministerului Economiei anularea DE ÎNDATĂ a măsurii imorale de dispunere a returnării granturilor în ceea ce privește beneficiarii de bună credință, fără experiență în gestionarea platformei, care se regăsesc în situația descrisă mai sus. Faptul că platforma oferă tutoriale electronice nu anulează obligația MORALĂ a statului de a preveni sancționarea cetățenilor!
Totodată, pentru perfecționarea platformei în vederea următoarelor aplicații, vă rugăm să vă răspundeți intern și, să ne răspundeți și nouă, la următoarele întrebări:
1. DE CE acest CÂMP, BUTON sau orice altă notificare legate de raportul de progres NU se afla în secțiunea de RAPORTARI din platforma https://granturi.imm.gov.ro/?
2. Dacă au existat NOTIFICĂRI electronice și emailuri legate de depunerea cererilor și semnarea contractului, DE CE nu a existat NICIO notificare legată de faptul că raportarea este incompletă?
3. De ce nu există în platformă nicio secțiune, niciun buton (care ar fi putut fi INACTIVE în afara perioadei de depunere, bineînțeles) care să sugereze că odată cu facturile și OP-urile TREBUIA atașat și raportul de progres?
4. De ce în luna decembrie 2021 secțiunea de Raportări nu era închisă și încă se mai puteau urca acte?
5. Din moment ce în secțiunea RAPORTĂRI, exista doar câmpuri pentru CONTRACT, FACTURI și OP-uri, UNDE ar fi putut fi urcat raportul de progres? Între timp am aflat că a fost introdusă mai târziu și scoasă. De ce? De ce nu a fost permanent acolo inactivă?
6. Vă rugăm să ne spuneți UNDE se afla Anexa 8 în cadrul platformei în care, practic, s-a făcut totul (de la cerere la contractare și atașare facturi și OP-uri)? Daca TOATA procedura e în platforma, iar Anexa 8 nu se afla în platforma, ci în procedura programului, DE CE mai există?
7. De ce nu s-a trimis automat, din platforma (probabil cel mai basic utilizator de internet știe acest lucru), MACĂR UN SINGUR REMINDER firmelor care au apelat la acest ajutor, legat de faptul că perioada în care se mai pot depune rapoartele de progres este aproape de final sau „Nu uita să verifici contul granturi.imm, ca să fii sigur că ai depus toate actele”? Sunt lucruri pe care orice altă platfomă (de la e-commerce la servicii publice digitale) le fac by default.
Domnule ministru,
Pentru ca politicile publice să aibă succes, pe lângă condițiile de legalitate pe care acestea trebuie să le întrunească, este absolut nevoie ca acestea să fie însoțite de norme de aplicare OPORTUNE și MORALE.
Conduita statutului trebuie să fie una preventivă, educativă și corectă. Atunci când se strecoară greșeli, ele trebuie admise și reparate de către stat, pentru a putea păstra încrederea oamenilor în autoritatea și buna-credință ale acestuia.
Va mulțumim și vă asigurăm de întregul sprijin al Asociației POT pentru a corecta greșelile și a identifica soluții pentru o mai bună absorbție a granturilor și fondurilor gestionate de ministerul pe care îl conduceți.
Cu respect,
Ramona Ioana Bruynseels
Membru Fondator Asociația POT (Pentru Oameni și Țară)